Friday, March 27, 2015

Ulasan Buku: Pergolakan Pemikiran Islam - Catatan Harian Ahmad Wahib (Bahagian 2)

Pertama kali melihat buku ini, ku sangka ini pastinya tulisan penganut Wahabi. Ketika keyakinan itu masih utuh, aku tetap juga setia membaca. Gila. Buku ini memaksa aku keluar dari ‘gua agama’ yang sebelum ini memaksa ribuan persoalan hanya melekat di benak minda, kusut. Ahmad Wahib ini – jalur tugasnya sebagai wartawan muda di Indonesia mengalir laju seiring sikapnya dalam mencari jawapan kepada persoalan-persoalan yang membengkak di urat kepala.

Ketika Ahmad Wahib menikam dari segala arah supaya dirinya berani mengeluarkan persoalan-persoalan yang pada pandangan akalnya aneh, beliau membawa pembaca bersetuju supaya jangan sama sekali disekat budaya berfikir. Bahkan antara petikan tulisannya yang unik adalah, "Tuhan bukan daerah terlarang bagi manusia" yang menjadi latar catatan ini benar-benar menjunam sesiapa sahaja untuk berfikir jauh ke dalam, terus berfikir dan memahami agama sebaiknya.

Beberapa kegilaan terjadi kepada ku ketika membaca catatan ini. Kegelisahan Ahmad Wahid mencari makna agama yang sebenar menyusur jalan sehariannya dengan mengikuti secara dekat, rapat dan aktif dengan diskusi-diskusi agama. Perjalanan mudanya yang skeptikal dalam mencari Tuhan, memaknai hukum-hukum dan memahami Islam bukan secara literal menggoncang jiwa mudanya keluar dari HMI (Himpunan Mahasiswa Islam) kerana dianggap merosakkan pemikiran rakan seagama. Aneh bagi Ahmad Wahib, menjadi buangan meluruskan aliran mindanya berfikir lebih laju.

Situasi yang sama dipertontonkan seperti hari ini ketika mana perbezaan pemikiran dalam memahami agama dan isu digambarkan sebagai kafir, sekular dan golongan yang tercicir dari landasan agama. Cukup saja petikan ini menceritakan segalanya.
"Memang aku dahaga. Dahaga akan segala pengaruh. Karena itu ku buka baju ku, ku sajikan tubuh ku yang telanjang agar setiap bagian dari tubuh ku berkesempatan memandang alam luas dari segala penjuru. Permainan yang tak akan pernah selesai ini sangat mengasyikkan.” 
(Ahmad Wahib, 6 Oktober 1969)
Ahmad Wahid dalam rakaman catatannya turut melontarkan kritikan tajamnya kepada sarjana Islam (ahli ilmuwan) pada hari ini yang hanya bersikap ilmiah terhadap persoalan-persoalan dalam kerangka bidang ilmunya semata-mata namun terhenti apabila menghadapi permasalahan-permasalahan berbau agama yang ada kalanya hanya dianggap sebagai fenomena sosial dan ilmu baru dianggap ‘petunjuk buta’ sedangkan seharusnya ilmu pengetahuan itu perlu ditumbuk lumat agar difahami sedalamnya dan dicerna sebagai kesedaran.

Ahmad Wahib melahirkan keinginannya untuk bertemu Nabi Muhammad s.a.w dan mengajaknya hidup di abad ke 20 dan memberikan jawapan kepada persoalan yang timbul dengan meluahkan rasa kurang percayanya terhadap ahli agama yang disebut pewaris Nabi. Hakikatnya, apa yang ingin disampaikan Ahmad Wahib adalah larangan menerima sesuatu secara buta, melakukan pengkajian dan bertanya dengan kepastian sesuatu kefahaman yang telah dianalisis.

Barangkali, kalaulah Ahmad Wahib ini masih hidup, beliau boleh dituduh atau diancam dan kemungkinan catatannya ini juga diharamkan. Namun itulah peribadi Ahmad Wahib, anak muda yang diangkat karya selepas matinya.
"Saya ingin menjadi Muslim yang baik dengan selalu bertanya. Saya tidak boleh mengelak dari berhenti .berfikir. Bekerjanya fikiran itu telah melekat pada makhluk yang bernama manusia. Kerana itu tidak ada jalan lain kecuali menggunakan daya berfikir itu sebaik mungkin."
Jadilah Muslim yang baik dengan selalu bertanya. Kata-kata keramat Ahmad Wahid itu dalam perjalanan menuju Tuhannya wajar untuk kita renungi akan maksudnya.

Disediakan oleh:
  1. Wan Khuzaifiah (Graduan Syariah - Comparative Law)

No comments:

Post a Comment