Wednesday, March 25, 2015

Ulasan Buku: Utopia (1516) oleh Thomas More

LATAR BELAKANG BUKU


Istilah Utopia dicipta oleh Thomas More bagi menggambarkan ciri-ciri sebuah masyarakat yang ideal. Perkataan tersebut diambil dari bahasa Greek ou ‘not’ dan topos ‘place’. Buku ini diterbitkan pada 1516 dalam bahasa Latin dan diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris oleh Paul Turner pada 1965.

Utopia dibahagikan kepada dua bahagian iaitu Buku Pertama dan Buku Kedua. Dalam Buku Pertama, More merekodkan perbualan yang berlaku antara beliau, Peter Gilles dan Raphael Nonsenso. Dalam perbualan ini, mereka mengungkapkan keadaan semasa masyarakat di Eropah.

Manakala, di bahagian Buku Kedua pula, Raphael diminta oleh More untuk menceritakan dengan terperinci pulau atau semenanjung Utopia yang telah dilihat. Untuk tidak merosakkan makna asal terjemahan yang dibuat oleh Paul Turner, saya merekodkan di sini petikan ulasan Buku Satu kerana beliau lebih memahami buku yang diterjemahkan. Menurut Turner (1965);
It begins by pointing out the irrational barbarity of capital punishment for theft, and argues that the only way to reduce the number of thieves is to reduce the number of people who must either steal or starve. In this connexion it attacks the conversion of arable land into pasture, and other contemporary practices liable to cause unemployment. It also suggests, as an alternative to hanging, a system of penal servitude. It then debates the question whether a sensible person should be willing to serve at Court, and satirizes the unscrupulous behaviour of the average king, especially his habit of starting aggressive wars, and his dishonest methods of raising money. Finally, it contrasts the unhappy state of European society with conditions in an ideal country, where human life is organized in the best possible way. (Turner 1965).

DISKUSI


Melihat latar belakang masa dan tempat penulisan More, penulisan Utopia dihasilkan semasa Eropah berada di bawah pemerintahan berbentuk monarki. Idea-idea baru bagi memperbaiki keadaan politik semasa tidak diterima dan dianggap sebagai ancaman kepada pemerintahan raja.

Ancaman terhadap pemikiran baru berkemungkinan menjelaskan gaya penceritaan More yang berbentuk fiksi dan humuristik. Tambahan pula, ahli falsafah pada masa itu mempunyai hubungan yang berkonflik dengan raja. Oleh itu, sama ada perjumpaan More dengan Raphael dan Peter benar-benar berlaku atau sekadar khayalan More, tidak ada sesiapa yang tahu walau pada akhirnya More dihukum gantung kerana idea-ideanya.

Selain itu, ahli diskusi mencapai kata sepakat bahawa kemungkinan pulau atau semenanjung yang dimaksudkan oleh Raphael dalam buku merujuk kepada negara di bawah pemerintahan empayar Islam. Hal ini berdasarkan hujah masa penulisan More dihasilkan, Tamadun Islam sedang berada di puncak dan Islam memerintah hampir sepertiga dunia.

Walau bagaimanapun, setelah disemak kembali kemudiannya ciri-ciri negara Utopia, saya mendapati terdapat beberapa ciri yang berkontrakdiksi dari nilai Islam. Sebagai contoh, tidak mungkin masyarakat yang berada di bawah pemerintahan Islam mengizinkan lelaki dan wanita bersama sebelum berkahwin bagi melihat cacat-cela yang wujud kepada diri masing-masing.

Atau mungkin More menokok-nambah isi penceritaan mengikut kehendak beliau. Kesimpulan yang tidak matang ini terhasil daripada kelemahan saya tidak menghabiskan pembacaan Buku Kedua dalam Utopia. Namun, persoalan yang lebih penting dibangkitkan dalam perbincangan ialah bagaimana angan-angan atau imaginasi More 500 tahun lepas menjadi kenyataan di negara Eropah dan beberapa negara di benua lain seperti Amerika pada masa ini.

Antaranya pemerintahan monarki telah digantikan dengan pemerintahan oleh ahli bijak pandai atau yang dipanggil philosopher king. Kemudian kaedah hukuman terhadap pesalah juga bertukar daripada hukum gantung sampai mati kepada kaedah hukuman yang lebih sivil. Oleh itu, saya berkesimpulan bahawa sesuatu yang ideal atau utopia sebenarnya boleh menjadi kenyataan selagi mana yang berfikir itu ialah manusia.

Revolusi pemikiran yang berlaku dalam kalangan Eropah pada masa tekanan pemerintahan monarki dan gereja telah membawa mereka ke tahap kemajuan tertinggi yang dicapai sekarang ini. Justeru, tidak mustahil bagi kita turut bermimpi dan berimaginasi akan masyarakat ideal yang kita inginkan di dunia ini. Seperti mana kata Immanuel Kant; “Live your life as though your every act were to become a universal law.

RUJUKAN


More, T. 1965. Utopia. Paul Turner (terj.). England: Penguin Books Ltd.

Disediakan oleh:
  1. Nurhidayu Rosli (Calon PhD - Sains Politik)

No comments:

Post a Comment