Tuesday, April 21, 2015

Ulasan Buku: Kerugian Dunia Karena Kemunduran Umat Islam oleh Abu Hasan Ali An-Nadwi

Semua manusia di dunia hari ini mengidamkan sebuah kedamaian, hidup yang tenteram dan sejahtera. Bukan hanya dalam kehidupan personal kita malah dunia keseluruhannya. An-Nadwi berjaya menzahirkan bukan mustahil untuk kita perolehi kerana ia seakan sudah dirasai oleh masyarakat sewaktu era kepimpinan Nabi dan Khulafa Al-Rasyidin.

Sejauh mana kebenarannya haruslah diteliti dalam pengkajian sejarah. Namun buku yang bertajuk Kerugian Dunia Karena Kemunduran Islam atau dalam judul asalnya ماذا خسر العالم بانحطاط المسلمين (Maza Khasiral Alam be Inhitat al-Muslimeen)  telah mengaitkan keamanan dan kemuncak kedamaian hidup yang dicari umat pada ketika itu hanya tercapai apabila Islam berada di tampuk kepimpinan dunia.

Nah, idealistik bukan? Tapi sekurangnya An-Nadwi telah melontarkan gagasan idea yang besar ini beserta jalan untuk merealisasikannya. An-Nadwi memulakan buku ini dengan menyorot secara ringkas apakah yang telah terjadi kepada dunia dalam period masa sewaktu ketiadaan Nabi di atas muka bumi ini. Tiada nabi, tauhid pasti goyah. Justeru, tanpa tauhid, amannya dunia belum tentu, tapi bobroknya dunia, itu pasti.

Tamadun Rom dan Parsi sebagai dua kerajaan yang gagah berdiri di era tersebut telah berjaya ditelanjangi oleh An-Nadwi perihal kerosakan dan bobroknya intisari tamadun dan kehidupan mereka. Lebih mengujakan, bukan hanya sekadar Rom dan Parsi, An-Nadwi telah mengumpulkan keadaan hampir setiap benua dan bangsa sebelum kehadiran Islam. Tiada yang indah, semuanya suram. Kelam dan menyakitkan.

Namun semuanya sudah berbeza dengan kemunculan sosok mulia yang diberi nama Muhammad. Bahagian seterusnya buku ini memperihalkan tugas yang dilakukan Muhammad dalam mengubah manusia adalah perkara yang luar biasa. Karakter jahiliyyah yang sudah sebati dengan jiwa umat selama berates-ratus tahun berjaya dileraikan Muhammad dengan kekuatan risalah tauhid dalam tempoh yang singkat.

Beberapa Abad yang diberikan kepada Islam untuk memimpin dunia sudah cukup untuk memugar rasa rindu umat untuk menanti kedamaian seperti itu muncul kembali di zaman ini. Allah Berfirman Dalam Surah Al-Imran, Ayat 140:

وَتِلۡكَ ٱلۡأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيۡنَ ٱلنَّاسِ وَلِيَعۡلَمَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَيَتَّخِذَ مِنكُمۡ شُهَدَآءَۗ وَٱللَّهُ لَا يُحِبُّ ٱلظَّٰلِمِينَ ١٤٠ 
“…..demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.”

Manusia yang meninggalkan Islam akan tercabut keizzahannya. Itu yang kita semua tahu. Dan kerana itu jugalah Islam jatuh dari kepimpinan dunia sebelum diambil alih oleh tamadun yang berdiri megah pada hari ini iaitu Eropah.

Apabila umat mula meninggalkan perbahasan ilmu alam dan lebih gemar kepada permasalahan khilafiah selain pintu ijtihad yang telah dikunci rapat, maka evolusi dalam keilmuan yang terhenti tidak lagi mampu mengangkat Islam sebagai pemegang kunci ketamadunan dunia. Ya, Islam dan keilmuan, itu kuncinya.

Di sini An-Nadwi mula menghamburkan kritikannya kepada Ketamadunan Eropah. Kemiskinan rohaniah dan spiritualiti di kalangan Tamadun Rom dan Yunani yang menjadi asas kepada ketamadunan Eropah meletakkan Eropah berkiblatkan kepada tuhan yang baru di zaman moden ini iaitu Materialisme.

Selain itu juga, mereka kembali mengibarkan semangat nasionalisme dengan pemahaman yang baru tetapi sempit. Akhirnya, tanpa rohaniah dan keagamaan yang utuh akhirnya menjadikan Eropah membangun dalam kesakitan yang melarat .

Kecanggihan dan kecepatan mereka dalam teknologi maklumat pula bukan menjadi satu jambatan untuk mereka bertemu tuhan bahkan telah menjadikan mereka merasakan mempunyai kuasa seperti tuhan yang akhirnya merosakkan mereka dan umat.

Impak materialisme dan nasionalisme yang mendukung ketamadunan mereka menjadikan mereka tersalah dalam menanggapi tujuan kehidupan selain agama Kristian yang dianuti mereka tidak lebih sebagai sandaran ritual dan bukan sebuah penghayatan dalam kehidupan.

Maka umat sekali lagi sakit dengan dunia yang menghalalkan pencerobohan, peperangan, penindasan di atas nama nasionalisme yang bersendikan materialisme. Dunia kembali parah dan dunia sekali lagi menantikan spirit Muhammad untuk menyelamatkan mereka dan di situ lah An-Nadwi memberikan saranan supaya kepimpinan Islam mesti dikembalikan.

Keilmuan Islam mesti disuburkan dengan pelbagai metode baru yang ilmiah dengan kritikan-kritikan yang bersandarkan kepada keislaman dan keimanan. Umat mesti bangun dengan Islam dan tidak lagi bergantung kepada dunia barat walaupun sedikit. Walaupun kita memerlukan suatu perbahasan lain dalam membahaskan perkara ini supaya namun An-Nadwi akhirnya berjaya menzahirkan kepada umat dunia tanpa Kepimpinan Islam membuatkan dunia menangis dan sakit menanti saat kematiannya.

Cuma alangkah indah bagi saya secara peribadi kalau An-Nadwi di akhir sekali dalam buku ini tidak hanya menanggapi bahawa Arab lah yang sewajarnya memegang panji perubahan ini malah ia adalah tanggungjawab kepemudaan Islam di seluruh dunia.

Alangkah indahnya juga sekiranya, An-Nadwi di dalam hayatnya sempat untuk membahaskan satu tajuk perihal islamisasi dalam keilmuan dan ketamadunan hari ini yang tidak secara mudah kita diajak untuk meninggalkan barat dan membina tapak keilmuan kita yang tersendiri. Namun, saya tahu tanggungjawab saya untuk menggali sendiri khazanah yang tersimpan itu.

Semoga Allah memberkati ruh Almarhum.

Disediakan oleh: 

Muhamad Azan Safar (Graduan Sarjana Muda Pengajian Quran & Sunnah)

No comments:

Post a Comment